Sidor

måndag, januari 19, 2015

Mina bästa Tysklandbilder: Byggnader

Inlägget är en fortsättning på det här inlägget.


Slott och borgar

Något som förundrar mig är att man lite varstans i Tyskland kan hitta slott och borgar. Jag har besökt några, enligt mitt tycke, ganska oansenliga städer, och ändå kunnat hitta slott och borgar på orten. Första bilden är från Goslar (ca 41 000 invånare), andra från Celle (ca 69 000 invånare).



Följande bild är från en större stad, Heidelberg (med ca 148 000 invånare). Vackert slott och vacker utsikt. Om ni har riktigt skarpa ögon kan ni skymta mig på den vänstra bilden.


Porta Nigra är inget slott utan en stadsport, men får ändå beaktas, eftersom den är byggd så tidigt som 180 e.Kr. Den är belägen i Trier, och innan vi besökte staden hade jag ingen aning om att man kunde hitta så gamla byggnader i Tyskland.


Potsdam, granne med Berlin, är en stad full med imponerande slott. Nu minns jag tyvärr inte vad alla heter, men den uppe till vänster i bildkollaget är Sanssouci.

Nästa bild är tagen i Braunschweig, men vilket slags byggnad det är fråga om vet jag inte. Bilden därefter har jag bara tagit med för att ytterligare belysa mitt intryck av Tyskland som ett land fullt med slott och borgar.




Äldre och storslagna byggnader

Jag imponeras över all äldre och all storslagen arkitektur i Tyskland. De är ofta av sådan art som man inte hittar i Finland. Jag kanske inte behöver förklara mig, bilderna får tala för sig själv. Jag kan ändå påpeka att jag inte förstod hur pass vanliga dessa Fachwerkhaus (korsvirkeshus) var innan jag kom till Tyskland.
Celle och Bernkastel-Kues.
Hanna i Goslar.
Goslar.
Goslar.
Goslar.

Bremen.
Rådhuset i Hannover.
Kyrkor i Trier.
Sista bilden vill jag ändå kommentera. Det är Kölner Dom, den absolut mest imponerande kyrka jag har sett. Bilden kan inte till fullo visa hur mäktig kyrkan är, men kanske berättar det något att vi körde en omväg via Köln och besökte endast denna kyrka!


Modern och annorlunda arkitektur

Sida vid sida med den äldre arkitekturen finns modern och påhittig arkitektur. Jag gillar modern arkitektur, men bäst blir det ju när många stilar samsas om utrymmet. Och just så är det i Tyskland.



Hamburg.
Hamburg.
Hamburg.
Bremen.
De två nästa bilderna är från Hannover. På första fotot står jag och fotograferar från en gågata under gatunivå. Gågatan fortsatte under tågstationen som syns på bilden. Andra fotot är från en byggnad jag hade sett i en arkitektbok redan flera år tidigare. Jag hade ingen aning om att jag skulle stöta på den i staden.



Universitetet i Hannover.
Frankfurt.
Köpcentrum i Frankfurt.
Braunschweig.
Wolfsburg.
 I nästa - och samtidigt sista - inlägg i denna serie kommer jag bl.a. att behandla landskapet.

2 kommentarer:

Maria sa...

Korsvirkeshus är trevliga! :)

Sofie sa...

Jo, verkligen! :)