Sidor

fredag, januari 16, 2015

Mina bästa Tysklandbilder: Berlin och Hamburg


Ett inlägg av Maria fick mig att börja tänka tillbaka på mina Tysklandsvistelser och samtidigt som jag drömde mig tillbaka insåg jag att jag inte publicerat speciellt många bilder från Tyskland här på min blogg, än mindre publicerat någon sammanfattande bildkollektion. Därför tänkte jag att jag vill visa er mina bästa bilder från Tyskland.

Bilderna är tagna med en digitalkamera i fickformat, så förvänta er inte underverk, men förvänta er en inblick i min fascination för Tyskland, en inblick i det jag fått erfara och betrakta under mina vistelser i landet. Jag bantade ner antalet bilder så mycket jag kunde och ändå är de för många för att rymmas i ett inlägg, så det kommer att komma ett par inlägg till.

I det här inlägget visar jag bilder från Tysklands två största städer, Berlin och Hamburg.

Berlin

Berlin har jag besökt i två omgångar, och det är en stad jag gärna besöker igen. Första bilden är från Hauptbahnhof. Jag blev eld och lågor en gång när vi spelade På spåret hemma hos mina föräldrar och tåget stannade vid just detta Hauptbahnhof. På spåret kan vara riktigt kul de gånger man känner igen sig.



Berlin är en blandning av gammalt och nytt och stadens historia är ständigt påtaglig.


Kvarteret på nästa bild är ett monument till minne av alla mördade judar under förintelsen. Jag känner inte till tanken bakom formen, men mellan dessa ställvis ganska höga block kan man gå omkring.


Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche som blev bombad.


Näst ett par detaljer. Ett väldigt långt höghus och de mysiga trafikljusgubbarna Ampelmännchen.



Slutligen två utsiktsbilder där man kan urskilja bl.a. gatan Unter den Linden, Brandenburger Tor, Reichstag (riksdagshuset), Tiergarten (grönområdet), Berliner Dom (domkyrkan) och floden Spree.
 

 Hamburg

Hamburg, hamnstaden jag besökt i flera omgångar med olika människor. På första bilden syns rådhuset, och på andra bilden syns det ställe varifrån rådhusfotot är taget.



Finska sjömanskyrkan, där jag övernattat några gånger, ligger riktigt nära Landungsbrücken vid Elbe, ett ställe jag kommit att tycka riktigt mycket om. Andra fotot är också fotograferat mot Elbe och Landungsbrücken.



De två följande fotona bestyrker intrycket av att Hamburg är en stad med många vattendrag. Det första fotot är från Speicerstadt.



Igen en bombad kyrka. Med hiss kommer man upp i kyrktornet.


Det här är staden där jag och Anders förlovade oss för snart fyra år sedan.


Nästa inlägg kommer att handla om en hel del arkitektur.

2 kommentarer:

Maria sa...

Det där minnesmonumentet för de mördade judarna har jag också besökt.. Och en hel del andra platser i Berlin också som syns i dina bilder :) Tack för att du länkar till mitt inlägg, så kul!

Sofie sa...

Jo, fotona från Berlin är nog ganska typiskt turistiga! :P Nästa gång jag far dit får jag försöka leta reda på lite annat att se också! :D