Sidor

onsdag, april 22, 2015

Husplaner

Om några år kommer vi förhoppningsvis att kunna köpa tomt. I det skedet vill vi ha någorlunda under kontroll vilka husfirmor det lönar sig för oss att ha kontakt med och hurudant utseende och hurudan planlösning vi siktar på. Vi har alltså äntligen fått börja drömma lite mera på allvar.

I praktiken innebär det här att vi har varit på ett par husvisningar och att vi har beställt hem broschyrer från husfirmor. Otroligt roligt tycker jag, som i största delen av mitt liv drömt om mitt framtida hus.

Problematiskt är det ändå när vi ännu inte har någon tomt. Vi kan därför inte spika fast en planlösning nu. Men vi bläddrar i broschyrerna för att hitta praktiska lösningar, och ganska på klart har vi nog hur många rum, hurudant kök och hurudan placering vi önskar av de olika rummen. Eller "vi" säger jag nu. Jag borde väl diskutera lite mera med Anders innan jag använder det pronomenet. Framtidens bekymmer blir också att krympa ihop huset till ett rimligt pris.

Den här veckan är en trevlig vecka, för varje dag får jag gå med förväntan till postlådan, och veta  att en hel del härlig post är på väg.



Från en stor del av husfirmorna har vi kunnat beställa hem broschyrer, men det är tråkigt att några firmor endast erbjuder digitala broschyrer. Det sparar förvisso pengar och natur, men det kan eventuellt leda till färre sålda hus. Visst kommer vi att kolla igenom de digitala versionerna, men det är pappersbroschyrerna vi jämför med varandra, antecknar i, sparar och kasserar.

Min personliga favorit hittills. Men helt perfekt för våra behov är den inte.

3 kommentarer:

brunnsgatan / eivor sa...

härligt med husplaner! när jag ser någon planlösning som känns väldigt praktiskt på ex. etuovi brukar jag spara den på datorn som inspiration ifall att jag någon gång kommer i byggartagen :) men än så länge känns det nog som en väldigt avlägsen dröm..

Sofie sa...

Ja, det är nog bra att samla på sig idéer så att man har något att utgå från sen! :) Roligt förresten att få läsa på din blogg lite om hur ni har det nu!! :)

brunnsgatan / eivor sa...

bra att vara förberedd om man plötsligt vinner på lotto ;) och vad kul att du läser :)