Sidor

tisdag, december 30, 2014

Nyårslöfte: Sokeriton tammikuu

Jag går egentligen emot mina egna principer när jag tar till ett så starkt ord som nyårslöfte. Jag tycker egentligen inte om ordet, eftersom jag snarare än ett äkta löfte förknippar ordet med en strävan som man kanske anar att aldrig kommer att nå ett speciellt mål. Om jag hade haft sådana tankar som ”jag vill bli en bättre människa” eller ”jag vill fotografera mera” skulle jag inte kalla det nyårslöfte. Men om jag har skrivit på ett kontrakt, då börjar jag våga kalla det nyårslöfte.

Om någon har svårigheter med finskan kan jag upplysa om att rubriken betyder ett sockerfritt januari. Uttrycket kommer från tipaton tammikuu, som innebär ett alkoholfritt januari. Och jo, jag och Anders har kommit överens om att vi ska leva utan socker, så långt det är möjligt, i januari. Det handlar egentligen inte så mycket om vikten utan om att (försöka) bryta ett beroende och dåliga vanor. Hur fortsättningen blir efter januari återstår att se, då får vi utvärdera januarimånaden och se vad som verkar rimligt framöver. 
 
Det är inte nyår som har framkallat detta projekt, vi tänkte på det redan i november, men insåg det omöjliga i att starta projektet just till jul, så vi sköt på det en månad. Vi kommer inte att leva sockerfritt resten av våra liv, utan det här blir ett försök till förändring. Ett ganska drastiskt projekt är det, men det verkar vara det som behövs i våra liv nu. Och såklart inser jag att det kan gå åt pipan, och jag tänker att det här blir lite som en undersökning: är det överhuvudtaget möjligt? Men konsekvenserna av ett misslyckande är stora (se kontraktet) och då blir en vidare fråga i undersökningen: klarar man det om straffen är hårda?

Om jag tycker att januarivardagen känns besvärlig kan jag alltid ta en titt på kontraktet (som är skrivet av Anders) för att få fnissa lite. Förresten tycker jag att Elias kunde ta en paperiton tammikuu.

Det inglasade kontraktet som hänger i köket. Våra underskrifter finns längst ner, men jag har sett för många filmer för att våga publicera dem så här offentligt. Klicka på bilden för att se texten bättre.

2 kommentarer:

Bibbi sa...

Voi karkkikauppa va ni e hurja. Räknas btw xylitol till andra motsvarande vedervärdigheter?

Sofie sa...

Bibbi, he er nog tu som e hurja om nan e hurja, för du klarar de jo utan chokla (karkki?) såsteen annås bara tu! Vi e int riktigt säker på va vi ska svara på frågå din. He tuggummi som vi har innehåller 0,5 g sockre per tuggummibeta, så mytsi är e ju int. Jag antar att e får räknas som det "förkastliga men ej förbjudna".