Sidor

söndag, januari 12, 2014

Ett liv jag drömmer om

Jag drömmer om ett liv där jag och min familj tar tid för varandra, tar tid för att umgås, att samtala, att njuta av och upptäcka livet. Ett liv där vi på riktigt är intresserade av att lyssna på varandra och där vi ger varandra full uppmärksamhet. Jag drömmer om ett liv där vi uppmuntrar varandra och ger varandra möjligheter att utvecklas.

Jag drömmer om ett liv där jag och min familj är glada för dem vi är och tacksamma för dem vi har runtomkring oss. Ett liv där vi älskar oss själva och andra. Jag drömmer om ett liv där goda och sunda värderingar (i klarspråk: Guds värderingar) får styra vårt handlande, så att vi och andra runtomkring oss får må bra.

Jag drömmer om ett liv där jag och min familj tar oss tid för andra - för våra vänner och för människor runtomkring oss. Jag drömmer också om ett liv där vi engagerar oss i andras liv, så att vi kan vara till hjälp om så behövs. Ett liv där jag och min familj ser andra människors behov och är beredda att hjälpa till. Ett liv där vi inte längre blundar för all den nöd som finns i världen.

Jag drömmer inte om ett liv där vi enbart lever för oss själva, för vår egen skull. Jag drömmer inte heller om ett liv där vi låter själva livet gå oss förbi genom att spendera timmar varje dag framför teven, internet och andra tekniska prylar. Ett liv där vi blir förslöade av media. Jag drömmer inte heller om ett liv där vi låter media styra våra värderingar och vår självuppfattning. Jag drömmer inte om ett liv där vi slutar drömma.

(Har påbörjat läsning av Ron Luces bok Utmaningen. Hur vi återskapar Guds kultur i våra hem och blev uppmuntrad att bli en drömmare, dvs. en som skapar nya/egna drömmar för sitt liv istället för att följa andras, t.ex. medias, ofta destruktiva drömmar.)

Inga kommentarer: