Sidor

onsdag, januari 01, 2014

2013 - Ett bergochdalbaneår

Året inleddes med några månaders graduångest. Det var en väldigt dyster period i mitt liv. Genast när avhandlingen lämnades in i maj började en ljus period. Vi fick flytta bort från Åbo, söka lägenhet i Tammerfors, åka på cykelsemester i mellersta Europa och jag åkte på kurs i Stockholm. Som grädde på moset blev jag gravid. Jag lärde mig att livet ibland är som en bergochdalbana. Djupa dalar och höga toppar avlöser varandra. Hösten har varit som en mellanstor backe. En del svårigheter, men också glädjeämnen har upptagit våra tankar.

Så en summering av året:
- Under våren spelade jag volleyboll med IKA-damer. Det var det roligaste jag gjort på länge, och det var det enda roliga jag höll på med vid sidan av gradun. Det var också det enda som kunde få mina tankar bort från gradun.
- Graduarbetet under våren var jobbigt. Det glömmer vi helst bort ...
- Under våren deltog jag i en beachvolleyturnering, både i mixed- och damseriern. Oerhört roligt och det gick dessutom ganska bra.
- För första gången någonsin var jag och se på en ligamatch i volleyboll. Jag hejade på Tiikerit, men den gången förlorade de. Nästa match blev de finländska mästare, men då närvarade jag inte.
- Gradun lämnades in, livet återvände.
- Jag och Anders fick bråttom att hitta lägenhet åt oss i Tammerfors. Vi hittade en lägenhet i ett naturskönt område.
- Jag var för första gången med och se när Anders deltog i cykeltävling.
- Jag och Anders planerade och genomförde en cykelsemester i Luxemburg, Frankrike och Tyskland.
- Jag blev gravid.
- Jag oroade mig för det där ena alkoholglaset jag hade druckit, den råa biffen jag stoppat i mig. Och jag fick lära mig att inte oroa mig så mycket utan njuta istället.
- Jag fick lära mig en hel del om graviditet: att man inte nödvändigtvis måste må så illa, att man lätt oroar sig för minsta lilla sak, att babyn inte bara "sparkar" utan rör på hela kroppen där inne i den trånga magen.
- Under sommaren avlade jag 20 sp. En del av dem avlades under en treveckorsvistelse i Stockholm.
- Anders blev arbetande medan jag förblev studerande.
- Under hösten har jag i mitt liv fått jobba med renhet, glädje och prioriteringar. Det finns mycket jobb kvar, men det är roligt att märka framsteg.
- Magen har vuxit och jag har fått pröva på en tid utan volleyboll och andra spännande motionsformer. Jag vill definitivt ägna mig åt motion när babyn kommit till världen.
- Jag trodde att jag skulle få prata mycket finska när jag kom till Tammerfors, och att jag äntligen skulle bli någorlunda bra på finska. Efter ett halvt år i Tammerfors undrar jag hur man kan bo i en så finsk stad och ändå inte lyckas prata många minuter finska.
- Jag har fortsatt drömma om en kommande flytt till Österbotten.
- Året avslutades med fina jul- och nyårsfester. Fina julklappar fick vi. Efter 6½-års väntan har jag nu också en systemkamera i mina ägor.

År 2014 kommer att bli ett väldigt annorlunda år. Det nya året handlar inte så mycket om att fortsätta med sånt jag hållit på med eller att förbättra sånt jag hållit på med. Det nya året kommer att handla om något helt annat - för första gången blir jag mamma och vi ska ta hand om en ny människa.

Inga kommentarer: