Sidor

onsdag, juni 16, 2010

Bloggar

För någon tid sedan trodde jag att bloggandet var på nergång. Jag tittade då främst på min egen vänlista och tyckte att där inte hände så mycket. Men plötsligt sa det bara boom och min uppfattning om bloggandet ändrade helt; att bloggandet bara tilltar och blir populärare. Först och främst hade det att göra med det att jag upptäckte att många andra bekanta bloggade. Ifall de nyligen hade börjat blogga, eller om det var jag som nyligen upptäckte dem, är jag inte helt säker på. Det andra som jag upptäckte är att det finns massor med olika slags bloggar; skribenter som satsar på olika teman t.ex. Nu är det förstås jag som var sent ute med att upptäcka det här. Visst hade jag förstått att det fanns t.ex. modebloggar, men jag förstod inte att bloggvärlden faktiskt är levande och livfull.

I våras gjorde jag en skoluppgift där jag analyserade språket i en blogg (var inte orolig, det är inte din blogg ifall jag inte haft kontakt med dig om saken ;) ). Det var i det skede tror jag, eftersom jag forskade runt lite om bloggar, som jag märkte att bloggandet ju är stort. Jag blev också i det skedet mer kritisk till min egen blogg. Det finns folk som satsar ganska mycket på sina bloggar - att skriva snyggt, att skriva intressant, att sätta upp intressanta bilder osv. Så vad har jag åstadkommit med min blogg? Hm... det tåls att tänka på!

Egentligen är jag ganska osäker på vad jag vill med min blogg - vill jag bara informera om min vardag, eller vill jag också hålla kvar intresset genom att använda ett stilistiskt sett intressant språk? Eller vill jag kanske debattera? Eller vill jag göra något extra med min blogg för att på något sätt ge ett värdefullt bidrag till den finlandssvenska bloggosfären? Hittills har min blogg varit ganska naturlig, den har inte varit tung att arbeta med och den har jag känts som "jag". Små förändringar och förbättringar kan man säkert satsa på, men jag har på känn att en större förändring av bloggen skulle kunna ge en felaktig bild av mig. (Sånt här kan förändras, men så känns det just nu.) I bakhuvudet har jag ändå några detaljer som jag smått börjat att tänka på, så kanske får jag utveckla dessa detaljer! :)

Inga kommentarer: