Sidor

tisdag, december 29, 2009

Året som gått - år 2009

Nu börjar det närma sig årsslutet och jag ska passa på att tänka igenom vad jag fått vara med om under året. Det har varit ett spännande år. Jag har bott i Göttingen i Tyskland och i Åbo. Däremellan bodde jag dessutom sammanlagt 5 veckor hemma hos föräldrarna och i Vasa. Här kommer en del plock från året:

- Jag var två gånger på besök i Finland under min Tysklandvistelse. Först på jullovet och sedan i febr-mars.
- Under vårterminen hade jag flera besök i Göttingen: syster, Melinda, Sofia och slutligen min familj. (Hanna hade varit på besök i december.)
- Jag fick besöka städerna Celle, Hamburg, Heidelberg, Frankfurt, Braunschweig, Wolfsburg, Berlin, Potsdam, Bremen, Köln, Düsseldorf. + ett zoo i Hannover och nöjesfältet Heide-Park.
- Träffade Vasabor uppe på en skyskrapa i Frankfurt.
- Praktiserade två veckor på ett tyskt daghem.
- Övernattade ibland på sjömanskyrkan när jag var i Hamburg. Träffade en gång t.o.m. en österbottning där.
- Var på 3D-bio i Berlin. Det var en film som handlade om några djurintresserade människor på besök i Afrika. Allting kändes väldigt verkligt, nästan som om jag själv hade varit i Afrika. Men efter båtresor och guppiga bilresor i filmen blev jag illamående och fick efteråt sitta ungefär en timme på nån bänk i Berlin för att vänta ut illamåendet.
- Har lärt mig resa med flyg och S-/U-Bahn. (Märk väl att jag är en lantis som förut inte rest utomlands på egen hand.)
- På en flygresa Fin-Ty sade de plötsligt i högtalaren "Vi har ett dåligt meddelande..." och jag tänkte redan att vi skulle komma att störta. Kanske lite klantigt sätt för dem att inleda ett meddelande, för sist och slutligen var det inget värre än att vi återvände till Helsingfors och tog ett lite senare plan. Situationen resulterade i att jag inte hann med sista tåget Hamburg-Göttingen och fick spendera natten på flygstationen i Hamburg.
- Har två gånger spenderat natten på Bremen tågstation + flygstation. (Detta tack vare Ryanairs lite dåliga flygtider.)
- Fick i Frankfurt se den häftigaste arkitekturen som jag personligen hittills sett. Det var ett köpcentrum med ett väldigt speciellt och fint tak.
- Blev medlem i Fitness company i Göttingen och fick uppleva finsk bastu i Tyskland. Obs! Svett fick inte komma på träet! :P (Jag tror de har missat poängen med bastu.)
- Jag hade glädjen att få vara gäst på två bröllop - ett tyskt och ett finländskt. Tyvärr missade jag två andra bröllop pga. Tysklandvistelsen.
- Fick två gånger i Tyskland bli irriterad över systemet att man måste avbryta ett medlemsskap istället för att acceptera ett fortsatt medlemsskap. Jag lärde mig att det lönar sig att läsa alla viktiga papper i tid.
- Har upptäckt ett fint flicknamn som finns i Tyskland - Ariane.
- Har återupptäckt att fotboll kan vara roligt!
- Fick ta ett tungt avsked från Göttingen när jag åkte därifrån.
- Mamma, pappa och brodern hämtade mig med bil från Göttingen. Det blev bilresa genom Tyskland, Danmark, Sverige och naturligtvis Finland. Jag fick för första gången se Köpenhamn och köra över Öresundsbron.
- Fick trycka ihop en hel finländsk sommar till 2½ veckor - men jag hann med det viktigaste.
- Var på pedagogikkurs i Vasa - undervisade för första gången.
- Fick uppleva veneziansk hemma i Finland. Det var en händelse som jag inte alls missade fastän jag var 10 månader i Tyskland.
- Återvände till hösten till ett Åbo som jag tidigare avskytt men som jag nu mer och mer börjat gilla och t.o.m. börjat tycka riktigt mycket om.
- Fick äntligen flytta till en lägenhet och få ett hem - ett ställe där jag får bo nu under en tid utan att genast veta datumet för utflyttning. Dessutom fick jag flytta ihop med Sofia!
- Fick börja studera svenska, något som jag trivs med. Intresset för svenskan väcktes under tiden i Tyskland.
- Har fått lära mig det danska räknesystemet. Nu vet jag vad t.ex. "halvfems" betyder och varför det heter just så.
- Har fått skriva uppsats om Nedervetildialekten - årets intressantaste skoluppgift.
- Har fått spela en hel del volleyboll och innebandy under hösten. Något volleybollag hittade jag inte första året i Åbo. Och innebandy visste jag inte att kunde vara kul.

Tre slutliga kommentarer: Under det här året har jag fått en positivare inställning till hushållsarbete, jag har börjat må dåligt av nöjesfält (tyvärr) och Åbo blev bättre än jag trott.

Inga kommentarer: